Så er det igjen tid for å ønske GOD JUL

desember 20, 2020 9:03 pm

Torgersen trekker særlig frem omstillingsevnen til ti-tusenvis av direkteselgere. Hjemmebesøk eller «homeparties» har nærmest blitt umuliggjort mens telefon, sosiale medier og ikke minst internett-handling har blitt våre mest brukte verktøy. Mange synes det er spesielt synd at DF Awards 2020 måtte avlyses.

-Også styremøtene i Direktesalgsforbundet har blitt gjennomført på en ny og annerledes måte. Det samme gjelder samhandlings- og erfaringsutvekslingsmøtene vi har med våre kolleger i Sverige og Danmark. Zoom og Teams har blitt faste og meget effektive kanaler, sier han.

Hvordan er vår markedsposisjon

På slutten av dette året har Direktesalgsforbundet gjennomført spørreundersøkelser og en dypere markedsundersøkelse.

– Disse gir oss mye viktig informasjon som vi blant annet skal bruke for å komme med gode råd når direkteselgerne skal styrke sin posisjon. Ikke alt er bare positivt. Bransjen som helhet har klare forbedringspunkter vi må møte på en konstruktiv måte. Det skal vi blant annet komme tilbake til senere her i nyhetsbrevene våre, sier Jan-Fredrik Torgersen.

Nå vil Torgersen aller helst fokusere positivt og kan fortelle at Direktesalg skiller seg positivt ut med at undersøkelsen viser at handelsformen oppfattes som mer sosial og positiv, tilgjengelig, mulighet for å gjøre ande aktiviteter og har gode ordninger for hjemleveranser.

-Jeg gleder meg særlig over at undersøkelsen bekrefter at viktige drivere for direktehandel er produktkvalitet, renhet og ryddighet, mulighet for å gjøre andre aktiviteter utenom shopping samt oversiktlighet. Produktkvaliteten fremstår som en klar styrke for direktesalg, sier Torgersen.

-Hvis jeg skal oppsummere de utfordringene vi har vært gjennom – og som kommer til å følge oss en god stund inn i 2021 må jeg gi honnør. Bransjeaktørene gjør en fantastisk jobb for å tilpasse seg en krevende situasjon. Vi har vært heldige og klart oss bedre enn i mange andre bransjer.

Ta vare på hverandre

-La meg avslutte med at vi ønsker hverandre alt godt. Men før jeg gjør det er det viktig å minne om at dette blir en merkelig, utfordrende og uvant jul for mange. Det er nok flere enn vanlig som blir sittende for seg selv, isolert og slite med sine følelser i år. Da er det viktig å vise disse oppmerksomhet. Telefonen kan være et glimrende instrument for å spre oppmuntring sier lederen av Direktesalgsforbundet Jan-Fredrik Torgersen – før han avslutter med å si:

GOD JUL!

Av: Torger Mogan Bjørnstad