ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Bytterett – hva er det som gjelder
Selv om julen ikke er over, er det som vanlig et rush av folk som vil bytte gavene som ikke helt falt i smak. Men mange blir skuffet, for det er hverken lovfestet rett til å få bytte varer eller få en tilgodelapp. Mange butikker er fleksible, men langt fra alle.
– Direktesalgsbransjen ser helt annerledes på våre kunders bytterett og derfor følger vi Angrerettloven til punkt og prikke. Loven gir forbrukeren gode rettigheter. Men det er viktig å vite at loven ikke gjelder for kjøp i tradisjonelle butikker sier lederen av Direktesalgsforbundet, Jan Fredrik Torgersen.
Det er nemlig stor forskjell på bytterett i forhold til om gaven er kjøpt i en fysisk butikk eller av en direkteselger.
Her følger vår lille ABC:
Hvordan må det handles?
Forbrukere har angrerett når kjøpet har blitt gjort over internett eller via telefon (og næringsdrivende har lagt opp til at salget skal skje på den måten), kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand – og du handlet for over 300 kroner. Angreretten gjelder i EØS-landene.
Hva er gyldig grunn?
Forbrukeren behøver ikke å oppgi noen som helst grunn for å bruke angreretten, men fristen må overholdes.
Kan det som er kjøpt testes?
Kunden kan åpne emballasjen og undersøke varen. Hvis det gjøres for omfattende undersøkelser, eller varen blir skadet, kan bytteretten bortfalle helt eller delvis.
Hvilke krav til retur?
Det er krav om at kunden din skal sende eller lever varen til selgeren innen 14 dager etter at angreretten ble påberopt. Det er kunden som er ansvarlig for trygg retur. Pakk varen godt, og ta vare på kvittering for frakt.
Hvem betaler returen?
Selgere kan ikke ta noe gebyr når forbrukere angrer. De har krav på å få tilbake hele beløpet som er betalt, men må selv betale returen, så sant det ble gitt beskjed om det på forhånd, eller det ikke ble avtalt noe annet. Dersom det er en vare som ikke kan sendes som pakke, skal kunden din ikke betale dersom varen ble levert hjemme privat, der avtalen ble inngått.
Direktesalg på forbrukernes side
Angrerettloven gir 14 dagers angrefrist. Fristen kan i visse tilfeller forlenges til 3 måneder, og i enkelte tilfeller til 1 år.
Forbrukere kan reklamere opptil fem år, avhengig av hvor lenge det du har kjøpt er ment å vare. Det kan du lese mer om her:
Selgeren skal gi informasjon
Før kjøp skal direkteselgeren gi opplysninger om varens viktigste egenskaper, totale kostnader med spesifikasjon av de enkelte elementer i totalprisen, angrerett, vesentlige avtalevilkår, selgers navn og adresse, samt hvor lenge tilbudet er gyldig.
Selgeren skal også gi opplysninger om fremgangsmåte og vilkår for angreretten, om garanti- og servicevilkår, om vilkår for eventuell oppsigelse, samt en bekreftelse på bestillingen.
Det skal følge med et standard angreskjema med varen. Dette skal være ferdig utfylt av selgeren, og kan benyttes av kjøperen for å gi melding til selgeren om at angreretten benyttes.
Loven gjelder forbrukerkjøp, dvs. at varen er til personlig bruk for kjøperen, hans husstand eller omgangskrets. Selgeren må være næringsdrivende.
Lær mer her: