Hvorfor hater TikTok oss?

mai 10, 2021 7:48 pm

Fra nettstedet ble lansert i september 2017 har bruken eksplodert. På verdensbasis har det til nå vært over to milliarder (ja, du leste riktig, to milliarder) nedlastinger. Innholdet er korte videoer og det unike er at du kommer rett til videoer som TikTok mener passer for deg. Ingen klikk eller unødige omveier er nødvendig for å se det som interesserer deg i «For You-Feeden».

Av: Torger Mogan Bjørnstad

Men …

Det som både er enkelt og kan høres fantastisk ut, krever selvfølgelig en omfattende kartlegging av deg, og de bevegelsene du foretar deg digitalt. Og det liker ikke de Europeiske datatilsynene dårlig. De viser til personvernsforskriftene (GDPR) og vurderer å stramme inn ved å forby TikTok slik det fungerer i dag.

Dette forsterkes av at TikTok er svært populær blant yngre mellom 9 og 18 år, der bare YouTube og Snapshat har flere brukere. Konsekvensen er at store mengder informasjon samles inn om mindreårige og det er krevende i forhold til personvernet.

TikTok er utviklet i Kina og eies av det kinesiske selskapet Bytedance. Ifølge Reuters hevder amerikanske politikere at TikTok deler brukerdata med kinesiske myndigheter. Det har vært flere forsøk på å overta rettighetene i USA, blant annet av Microsoft, uten at det har lykkes.

Det hevdes også at TikTok har sensurert innhold som kinesiske myndigheter ikke liker. Men TikTok kalle anklagene grunnløse og viser til det de selv kaller strenge regler som skal beskytte brukerne.

Et sjokk for bransjen

Da TikTok oppdaterte sine «Community Guidelines» i desember i fjor valgte de å forby MLM (den internasjonale betegnelsen på Direktesalg) innhold fullstendig. TikTok stengte aktørene i en av verdens største bransjer ute. De gjorde dette i det stille, akkurat som om at de ikke ønsket at noen skulle vite om det.

Enda verre var grunnen. TikTok sidestilte salg ved MLM med pyramider, beting, tobakk, våpensalg – og narkotika!

– Vi trodde først det var en misforståelse og at dette ville bli endret raskt, men det skjedde ikke sier Krister Fraser. Han er leder av den svenske Direktesalgsforeningen og samarbeider tett med Direktesalgsforbundet i Norge. Nå fremmes problemstillingen for EU i Brussel gjennom Seldia, den felles Europeiske MLM-foreningen der både Sverige, Norge og Danmark er med.

Det er store problemer med TikTok´s angrep på direktesalgsbransjen. Bransjen er en helt lovlig forretningsmodell basert på tillit til personen som forestår salget. Det gir en helt annen kundefordel, i motsetning til «bare» å stole på selve produktet man kjøper og distributøren f.eks. i en butikk eller på Internett.

Hva er grunnen

TikTok synes «influencere» (påvirkere) er greit, nærmest uansett hva de sier knyttet til helsepåstander eller gjør knyttet til markedsføringsloven. Ofte er dette ensidige personlige erfaringer uten fnugg av dokumentasjon – og med en økonomisk gevinst som takk.

Hvorfor er TikTok mot direktesalg (MLM), men ikke påvirkere? En teori er at dette har kommet opp som et svar – eller en slags misforstått honnør til amerikanske anti-MLM bevegelser som nylig er dukket opp på YouTube og andre sosiale kanaler. Eller kanskje TikTok rett og slett ikke vil ha Direktesalg-innhold på plattformen?

– Uansett årsak, må alt ha en fornuftig begrunnelse. Den respekten fortjener brukerne. TikTok gjør seg en bjørnetjeneste ved å forby innhold fra en fullt lovlig, seriøs og spennende bransje.

– Derfor bør TikTok ta til vettet, endre kurs og la innhold fra oss få blomstre på plattformen på samme måte som influencere får, sier Jan-Fredrik Torgersen, formann i Direktesalgsforbundet.

Han representerer markedsføringskanaler for produkter som aldri ville overlevd dersom de ikke ble verdsatt av seriøse brukere.