ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Hvorfor skal jeg kjøpe fra deg?
Hvordan forteller du om det du driver med, produktene du selger og leverandøren du samarbeider med på en engasjerende måte. Argumentene (eller mangelen på slike) finner du oftest ved å trykke på «OM»-knappen på virksomhetens nettsider. Men de er sjelden gode, og som regel er de like spennende og engasjerende som værmeldingen… Ikke er de spesielt strategiske, heller.
Eller sakt på en annen måte – når du har muligheten til å tiltrekke deg kunder, må du ikke støte dem fra deg med taushet.
Har du frem minutter? Sett deg rolig ned i stolen og tenk igjennom dette …
Hvor kan kundene dine finne den inspirerende historien om deg og produktene dine. Valgene du måtte ta for å komme dit du er i dag – hindringer, utfordringer, muligheter og suksessene. Så om produktene. Hvorfor er de som de er? Hvordan var kappløpet, fra ideen via utviklingsprosessen og frem til det endelige produktet som du selger.
Vi snakker ofte om «story-telling». Hvordan vil vi oppleves og hvordan skal den styrke vår posisjon. Hvis du kjenner deg igjen – og er enig i at dette mangler, må
«story telling» på agendaen fremover!
Kommunikasjonseksperten Nils Petter Nordskar har laget sin egen oppskrift for hvordan du kan teste din strategiske historie.
Nils Petter skriver: – Noen vil hevde at enhver god historie må være emosjonell og treffe deg i hjertet. At leseren skal få en tåre i øyekroken etter å ha lest den. Det er bare tull, og takk og lov for det. For det vanskeligste i verden (i hvert fall for folk flest) er å skrive en kort og følelsesladet historie som får andre til å snufse litt. Gode historier må gjerne være personlige, men de må ikke være emosjonelle og ladet med drama og sterke følelser.
Det finnes derimot en målemetode som er krevende nok å score høyt på – som er mer relevant.
Prøv denne: Les historien du nettopp har skrevet inn på din mobil (lag et opptak), sett deg ned etterpå, trykk på play og hør. Når de 45 sekundene (eller kanskje 90?) er over – spør deg selv : Ble du stolt? Føler du at du fikk være med på en reise som begynte med en interessant idé, som møtte utfordringer, som klarte seg gjennom brasene, som har nådd et viktig mål og som nå ser store muligheter i tiden som kommer? Følte du deg skikkelig, skikkelig stolt etter å ha lest din egen virksomhets strategiske historie?
Hvis svaret er JA, har du bestått testen! Ingen behøver gråte eller snufse i det hele tatt, men engasjert og imponert – det er det veldig godt å kjenne på. Stolt. Stolt over det du er med på.
Selvsagt kan mange historier ble enda bedre av å samarbeide med en tekstforfatter, en språkkyndig – rett og slett en diskusjonspartner. Men – det faktiske innholdet er alltid det viktigste, uansett. Så ikke stress, om du skulle ønske at setningene dine fløt enda bedre. Det kan fikses senere.