Hva er direktesalg?

Direktesalg er definert som salg av varer og tjenester utenom fast utsalgssted – utført av selvstendige selgere/distributører. Direktesalg har egentlig eksistert i alle tider, men først på 40-50 tallet ble bransjen organisert i selskap med et spesielt konsept for salg, markedsføring og belønningsformer.

Nedenfor er en oversikt over hva som kjennetegner lovlig direktesalg.

  • Provisjoner/bonuser blir ikke utbetalt for verving av nye distributører, men på grunnlag av varesalg
  • Det er ikke mulig å kjøpe seg inn i enkelte posisjoner for å oppnå rettigheter
  • Selskapet har reelle produkter for salg
  • Startpakken står i forhold til det du får igjen
  • Distributøren har angrefrister og returmuligheter
  • Selskapet forlanger ikke deltagelse på dyre kurs eller forpliktende kjøp av dyre produkter og annet materiell
  • Distributøren kan slutte når som helst uten avgifter eller annen straff
  • Det er ikke snakk om å tjene mye penger på kort tid uten særlig innsats

Direkteselgere er glade og positive entreprenører, som snakker varmt om det selskapet de representerer og deres produkter. De vanligste produktene i norsk direktesalg er kosmetikk,. Kosttilskudd, husholdningsprodukter, velværeprodukter, rengjøringsprodukter, støvsugere og telefonabonnement.

Den mest kjente formen for direktesalg er Homeparties. Dette er en salgsform hvor en selger/distributør får en vertinne/vert til å invitere sine venner og bekjente til sitt hjem for demonstrasjon av produktene. På disse treffene foregår det prøving under trygge og kjente omgivelser. Selgeren/distributøren tar til slutt opp bestillinger og varene blir levert vertinnen/verten.

Person til person er en salgsform hvor selgeren/distributøren ved hjelp av sine salgsbrosjyrer demonstrerer og selger til de hun/han måtte treffe eller besøke, en og en.

Vanligvis har selgerne/distributørene en fortjeneste på videresalget av produktene som ligger på mellom 30 og 50 %. Hvis man i tillegg til ovennevnte også oppnår bonus/provisjoner på salget til de distributørene som sponses inn i selskapet under seg selv, har man et MLM-konsept (Multi-Level Marketing).

Andre former for direktesalg er temakvelder, seminarer, banke på dører eller telefonsalg.