1. Hva er den viktigste årsaken til at det finnes etiske regler for kontakt mellom forbrukere og direkteselgere?At forbruker og selger skal komme godt overens.At forbruker skal få så gode betingelser som mulig.At forbruker skal få så gode betingelser som mulig.At forbruker skal få rett i alle sammenhenger.2. Er selskaper som er medlem i Direktesalgsforbundet nødt til å følge de etiske reglene i alle sammenhenger?Kun dersom foretaket selv bestemmer det.Ja, i alle sammenhenger.Ja, med unntak av de deler som selskapet har avtalt med Direktesalgsforbundet.Kun de selskaper som har mottatt anmerkninger fra Forbrukerrådet.3. Hvilke salgsmetoder får en direkteselger ikke anvende?Sanne men ikke -representative salgsargumenter.Sanne og korrekte salgsargumenter.Representative og entusiastiske salgsargumenter.Sammenlignende og representative salgsargumenter.4. Hva må direkteselgeren umiddelbart og uten oppfordring gjøre ved første kontakt?Fortelle kunden at han/hun kommer til å få et godt tilbud.Identifisere seg og fortelle om hensikten med besøket.Unngå å snakke om pris.Overlevere et utfylt angrefristskjema.5. Hvilke ansvar har selgeren for at kunden har forstått vilkårene for kjøpet?Direkteselgeren skal gi kunden tilstrekkelig tid til å lese avtalevilkårene.Dersom selgeren ser at kunden har vanskelig for å forstå vilkårenes innhold, skal selgeren be kunden om å lese gjennom vilkårene på nyttDet er opp til kunden selv å finne ut hva som gjelderSelgeren har et absolutt ansvar for at kunden har forstått vilkårene og skal om nødvendig gå gjennom vilkårenes innhold med kunden6. Hvor lang er angrefristen?En uke.En måned.14 kalenderdager.14 dager.7. Hva menes med kalenderdager i lovteksten om angrefrist?Hverdager.Alle dager utenom søndager.Mandager - fredager men ikke helligdager.Dager da kunden arbeider.8. Fra når regnes angrefristen?Besøket/telefonsamtalen.OrdredatoDa kunden fikk informasjon om angrefristen.Da kunden mottok varen eller en vesentlig del av den.9. Kan forbrukeren angre seg både skriftlig og muntlig?Ja, alltid.Ja, men bare når kjøpesummen overstiger kr 300,-.Nei, det må skje skriftlig.Ja, men ikke hvis angrefristskjema er levert kunden.10. Må angrerett og angrefristskjema alltid overleveres ved salg?Ja, men visse varegrupper er unntatt.Ja, enten dette er et lovlig krav eller ikke.Nei, det er frivillig.Nei, bare hvis kjøpet overstiger kr 300,-.11. Kan man referere til andre kunder under demonstrasjon og salg?Ja, dersom referansene er sanne, aktuelle og ikke anvendes villedende.Nei, uansett om man har godkjennelse eller ikke fra kunden.Ja, men om man vil referere til fornøyde kunder må man ha deres tillatelse.Ja, men bare hvis kunden ikke var fornøyd.12. Har man rett til å sammenligne sine produkter med konkurrentens?Ja, helt uten forbehold.Ja, men bare dersom sammenligningen ikke er villedende.Ja, men bare dersom det gjelder samme produkttype.Nei, aldri.13. Hva gjør du dersom det klart fremgår ved besøk at forbrukeren vil avslutte besøket snarest?Sier at du forstår, men siden du har blitt sluppet inn, har du rett til å bli i 30 minutter.Takker og sier at du kommer tilbake samme tid neste dag.Respekterer forbrukerens vilje og forlater stedet omgående på en hyggelig måte.Blir opprørt og forsøker å få forbrukeren til å forstå at dette faktisk er jobben din.14. Kan man forandre vilkår angående et produkt dersom forbrukeren gir f.eks. tips om andre potensielle kunder?Ja, man har rett til f.eks. å senke prisen dersom noen fra den såkalte kontaktlisten man har fått av forbrukeren også kjøper.Nei, om større rabatt gis desto flere navn man har fått risikerer man å gi bort produkter.Nei, ettersom forandring av f.eks. prisen i så fall er avhengig av en usikker framtidig begivenhet.Ja, om man ikke relaterer dette til et eventuelt fremtidig salg.15. Ved tvister kan partene henvises til Forbrukertvistutvalget. Er direktesalgsselskap pålagt å følge Forbrukertvistutvalgets avgjørelse?Ja, dersom selskapet er medlem av Direktesalgsforbundet.Direktesalgsforbundet er unntatt fra Forbrukertvistutvalgets avgjørelser.Alle selskap må følge Forbrukertvistutvalgets avgjørelse.Nei, ikke dersom Forbrukertvistutvalget har en annen oppfatning.16. Alle selskaper skal opprette klare anvisninger for hvordan direkteselgere skal opptre. Hva bør disse anvisningene inneholde?At selgere skal følge Direktesalgsforbundets Etiske regler.Faktiske fortjenestemuligheter.Mulige fortjenestemuligheter i henhold til forretningsplan.Informasjon om gjenkjøp av varelager.17. Under hvilke forutsetninger kan et selskap kjøpe tilbake materiell eller lager fra en direkteselger som har bestemt seg for å slutte i virksomheten?Alltid.Kun innenfor angrefristenKun det som er i salgbar stand og mindre enn ett år gammelt.Aldri.18. Er det fritt frem å rekruttere selgere fra andre direktesalgsselskaper?Nei, man skal aldri rekruttere fra andre direktesalgsselskaper.Ja, man kan når som helst rekruttere fra andre direktesalgsselskaper.Ja, men man får ikke rekruttere systematisk fra et annet direktesalgsselskaper og ikke snakke nedsettende om det andre selskapet.Ja, men kun dersom initiativet kommer fra direkteselgerenTime is Up!